ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΑΠΟ 12ΜΕΛΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΙΔΙΚΩΝ ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ

Συστάσεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής ως προς τη νοητική υγεία από 12μελή επιτροπή ειδικών από μεγάλα Πανεπιστήμια παγκοσμίως, με τη συμμετοχή και του ΕΚΠΑ

Η Αμερικανική Ενωση Συνταξιούχων (American Association of Retired Persons / AARP,  https://www.aarp.org/about-aarp/?intcmp=AE-HP-FTR-ABOUT  μια τεράστια μη κερδοσκοπική οργάνωση 38 εκατομμυρίων μελών, μεγάλης επιρροής που οποία βοηθά ενήλικες ηλικίας 50 και άνω), συγκρότησε ένα συμβούλιο από 12 εμπειρογνώμονες μεγάλων Πανεπιστημίων και Ιδρυμάτων παγκοσμίως ―ανάμεσα τους ο Νίκος Σκαρμέας, της 1ης Νευρολογικής Κλινικής της Ιατρικής του ΕΚΠΑ στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο― ως προς τα συμπληρώματα διατροφής σε σχέση με τις νοητικές ικανότητες και την υγεία του εγκεφάλου.

Το πόρισμα https://www.aarp.org/health/brain-health/global-council-on-brain-health/?cmp=RDRCT-GCBH_Main_10_26_015 σημειώνει ότι πάνω από 1/4 του πληθυσμού ηλικίας 50 και άνω στις ΗΠΑ παίρνουν τουλάχιστον 1 συμπλήρωμα διατροφής για λόγους σχετιζόμενους με την εγκεφαλική υγεία, με κόστος πωλήσεων της τάξεως των 3 δισεκατομμυρίων $ παγκοσμίως το 2016 (προβλεπόμενο σε 5,8 δισεκατομμυρίων $ για το 2023).

 

Φαίνεται ότι πρόκειται για σημαντική σπατάλη πόρων μιας και η ανασκόπηση κατέδειξε ότι δεν υφίστανται πειστικές επιστημονικές αποδείξεις ως προς την αποτελεσματικότητα κανενός συμπληρώματος ως προς την επιβράδυνση της νοητικής έκπτωσης, την πρόληψη άνοιας, ή τη νοητική υγεία γενικότερα. Στην ανασκόπηση σημειώνεται επίσης ότι οι ισχυρισμοί που προβάλλονται από τα συμπληρώματα διατροφής είναι συχνά ασαφείς και υπερβολικοί καθώς νομικά δεν απαιτούνται έλεγχοι κρατικών αρμοδίων αρχών ούτε ως προς την περιεκτικότητα, ούτε ως προς την ασφάλεια, ούτε ως προς την αποτελεσματικότητα τους (όπως απαιτούνται π.χ. για τα φάρμακα).

Συνολικά η επιτροπή εμπειρογνωμόνων συνιστά σκεπτικισμό ως προς τις πληροφορίες που διαχέονται για τα συμπληρώματα διατροφής μέσω της διαφήμισης καθώς και υιοθέτηση υγιούς τρόπου ζωής και σωστής διατροφής ως την πλέον ενδεδειγμένη επιλογή.