ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

ΜΦΝ 14 ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ Β΄

ΜΦΝ 14 Σεμινάριο Νεοελληνικής Φιλολογίας Β΄

ΜΦΝ 14 Σεμινάριο Νεοελληνικής Φιλολογίας Β΄
(Εισαγωγή στη μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας – Θέματα εξειδίκευσης στα διδασκόμενα αντικείμενα και νέα αντικείμενα)
Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ

Παρακαλούνται οι φοιτητές/φοιτήτριες της κατεύθυνσης ΜΝΕΦ που θα παρακολουθήσουν το σεμιναριακό μάθημα ΜΦΝ14 του Ζ΄ εξαμήνου να συμπληρώσουν την ηλεκτρονική φόρμα που ακολουθεί, δηλώνοντας τρεις επιλογές με σειρά προτίμησης.

Δηλώστε εδώ:

https://forms.gle/N86A5UdiCijei2RQ6

Η καταληκτική ημερομηνία δηλώσεων είναι: Πέμπτη 18  Σεπτεμβρίου 2025 και ώρα 15.00 μ.μ.

Για τη συμμετοχή τους στο σεμινάριο οι φοιτητές/τριες πρέπει να έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς τα εισαγωγικά μαθήματα:
1. ΦΦΝ01 Εισαγωγή στην Επιστήμη της Νεοελληνικής Φιλολογίας
2. ΦΦΝ04 Εποχές και συγγραφείς (12ος-18ος αιώνας) ή  ΦΦΝ05 Ρεύματα και συγγραφείς (19ος-20ός αιώνας)

Αν αντιμετωπίζετε οποιοδήποτε πρόβλημα ή χρειάζεστε κάποια διευκρίνιση, επικοινωνήστε με τη Γραμματεία του Τομέα Νεοελληνικής Φιλολογίας στα τηλέφωνα 210 727 7621 ή μέσω email: tonephil@phil.uoa.gr

Τα σεμινάρια και το περιεχόμενό τους είναι τα ακόλουθα:

Λητώ Ιωακειμίδου: "Η πεζογραφία του μοντερνισμού στην ελληνική και τις ξένες λογοτεχνίες"
(Ημέρα και ώρα διεξαγωγής του σεμιναρίου: Δευτέρα 12.00-15.00)
Μέσα από έργα συγγραφέων όπως οι Γιώργος Σεφέρης, Μέλπω Αξιώτη, Κοσμάς Πολίτης, Ν.Γ. Πεντζίκης // Τζέημς Τζόυς, Βιρτζίνια Γουλφ, Μαρσέλ Προυστ κ.ά., αναδεικνύεται ο διπλός στόχος του μαθήματος: α) Η διερεύνηση των θεματικών και υφολογικών καινοτομιών που παρουσιάζει η πεζογραφία του λεγόμενου «υψηλού μοντερνισμού» της ευρωπαϊκής λογοτεχνικής παραγωγής κατ’ αναλογία με έργα του νεοελληνικού πεζογραφικού μοντερνισμού. Μεταξύ άλλων, αναλύονται ιδιαίτερα οι τρόποι ενσωμάτωσης θεμάτων και τεχνικών όπως η διάχυτη, κυρίαρχη εσωτερικότητα, η προβληματική, ελλειπτική και αποσπασματική απόδοση χαρακτήρων και εξωτερικής πραγματικότητας, η επιλογή της «ανοικτής δομής» του μυθιστορήματος και οι επιπτώσεις της στην ταυτότητα προσώπου και αφηγητή, το νέο βίωμα της χρονικότητας και του μυθιστορηματικού «γεγονότος», που οδηγεί σε μια ριζική μεταμόρφωση της έννοιας του ρεαλισμού και της μίμησης. β) Μέσα από την ανάπτυξη αυτών των ζητημάτων και τη μελέτη συγκεκριμένων κειμενικών παραδειγμάτων, συστηματοποιείται η μεθοδολογική διαδικασία της έρευνας και της συγγραφής επιστημονικής εργασίας / δοκιμιακού λόγου από τους διδασκόμενους/νες. Η υποχρεωτική εκπόνηση γραπτής εργασίας από κάθε εγγεγραμμένο/η παρακολουθείται συστηματικά σε κάθε φάση της και τα πορίσματά της συζητούνται σε επίπεδο σεμιναρίου και εμπλουτίζουν τον κεντρικό του άξονα.

Στέφανος Κακλαμάνης: «Ζητήματα ποιητικής και πρόσληψης στον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου».
(Ημέρα και ώρα διεξαγωγής του σεμιναρίου: Τετάρτη 15.00-18.00)
Σκοπός του Σεμιναρίου είναι να αναδείξει τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά της ποιητικής τέχνης του Βιτσέντζου Κορνάρου όπως αυτά παρουσιάζονται στον Ερωτόκριτο, το κορυφαίο έργο της κρητικής και της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Θα εξεταστούν μεταξύ άλλων, ζητήματα δομής και οργάνωσης της αφηγηματικής ύλης, η προσωπογραφία και οι συμβολισμοί της, τα θέματα, οι «τόποι» και τα μοτίβα, η γλώσσα, το ύφος και η στιχουργία του έργου και θα αναζητηθούν χαρακτηριστικές πρωτοβουλίες του ποιητή στο πλαίσιο των συμβάσεων του λογοτεχνικού είδους και των τάσεων της σύγχρονής του κρητικής λογοτεχνίας (16ος-17ος αι.). Παράλληλα θα εξεταστούν ζητήματα πρόσληψης του Ερωτόκριτου στη νεοελληνική λογοτεχνία και ερμηνείας του έργου (η έμφαση εδώ θα πέσει στον Σεφέρη και στην εποχή του). Όλα αυτά τα ζητήματα θα αποτελέσουν, συγχρόνως, και αφετηρία για την εισαγωγή των φοιτητών στην επιστημονική έρευνα και τη σύνταξη εργασιών στο πεδίο αυτό

Δώρα Μέντη: " Δάσκαλοι και μαθητές"
(Ημέρα και ώρα διεξαγωγής του σεμιναρίου: Πέμπτη 15.00-18.00)
Από την καταπιεστική τακτική του παρελθόντος η εκπαίδευση έχει περάσει σήμερα σε μια ασαφή μαθητοκεντρική αντίληψη που καλλιεργεί δεξιότητες και την προσωπική επίδοση, αποφεύγοντας την κριτική σκέψη. Ο ρόλος του δασκάλου (και ειδικότερα του φιλόλογου) παραμένει ωστόσο σημαντικός, καθώς θα πρέπει να αναπτύξει ποικίλους τρόπους για να κερδίσει το ενδιαφέρον των μαθητών,  αξιοποιώντας τη γνώση και τη δημιουργικότητά του. Στο  σεμινάριο θα ερευνήσουμε μερικά λογοτεχνικά δείγματα δασκάλων και μαθητών στη διάρκεια των δύο τελευταίων αιώνων, θα απολαύσουμε τη λογοτεχνικότητα και θα αξιολογήσουμε την εκπαιδευτική τους λειτουργία. 

Μαρία Νικολοπούλου: "Το ιστορικό βίωμα στην νεοελληνική πεζογραφία του 20ου αιώνα"
(Ημέρα και ώρα διεξαγωγής του σεμιναρίου: Τετάρτη 15.00-18.00)
Το σεμινάριο έχει διπλό στόχο: αφενός να εισαγάγει τους φοιτητές στη μεθοδολογία έρευνας και συγγραφής εργασιών και αφετέρου να διερευνήσει τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους η πεζογραφία αποτύπωσε τις τραυματικές ιστορικές εμπειρίες του εικοστού αιώνα. Οι φοιτητές θα διερευνήσουν τα είδη λόγου, τα ρεύματα και τις ιδεολογικές τάσεις που συνδέονται με αυτή την θεματική που παραμένει κυρίαρχη σε όλο τον 20ο αιώνα, με έμφαση στη μεταπολεμική περίοδο.
Οι φοιτητές θα αξιολογηθούν με βάση σύντομες εργασίες, τη συμμετοχή τους στο σεμινάριο και την εκπόνηση και παρουσίαση της σεμιναριακής εργασίας.