Εντυπωσιακή άνοδο της επισκεψιμότητας των ιστοσελίδων τους αλλά και των διασυνδεδεμένων δικτυακών τόπων που αξιοποιούνται στην τηλεκπαίδευση και τηλεσυνεργασία, πέτυχαν στην πλειονότητα τους τα ελληνικά Πανεπιστήμια. Το στοιχείο αυτό προκύπτει από την ανάλυση επισκεψιμότητας της ιστοσελίδας του ΕΚΠΑ αλλά και των υπόλοιπων ιστοσελίδων των ελληνικών πανεπιστημίων με την χρήση των εργαλείων του ιστότοπου Alexa.Com της Amazon. Η ανάλυση και μελέτη πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα από 28 Δεκεμβρίου 2020 έως τις 16 Ιουλίου 2021, από τα στελέχη της ΜΟ.ΔΙ.Π του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μέσω των συγκεκριμένων εργαλείων. μπορεί κάθε ενδιαφερόμενος να πραγματοποιήσει μετρήσεις για την επισκεψιμότητα ιστοσελίδων παγκοσμίως και να συγκεντρώσει μια σειρά από ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία. Τα στοιχεία αυτά που αφορούν μεταξύ των άλλων τη θέση της ιστοσελίδας του κάθε Πανεπιστημίου στη χώρα στην οποία ανήκει, αλλά και τη θέση παγκοσμίως, τον μέσο ημερήσιο χρόνο παραμονής στην σελίδα, το μέσο αριθμό επισκέψεων στην ιστοσελίδα ημερησίως, το ποσοστό «μοναδικών» επισκεπτών, τις λέξεις κλειδιά που αναζητούν οι χρήστες, τις μηχανές αναζήτησης από τις οποίες συνδέονται με την ιστοσελίδα του κάθε ιδρύματος.
Η λήψη των δεδομένων πραγματοποιήθηκε στις 28 Δεκεμβρίου 2020 και στις 16 Ιουλίου 2021, περίπου επτά μήνες μετά. Στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα πραγματοποιήθηκαν επιμέρους μετρήσεις, συλλογή και επεξεργασία ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων (βλέπε πίνακα 1)..
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν παρατηρείται εντυπωσιακή άνοδος επισκεψιμότητας στην Ελλάδα για τουλάχιστον 16 από τα 23 ελληνικά πανεπιστήμια (ποσοστό 70%). Η άνοδος αυτή κυμαίνεται από 28 έως και 2.376 θέσεις !!!. Σε πολύ υψηλά επίπεδα παρέμεινε τόσο η «δέσμευση» των χρηστών με την ιστοσελίδα, δηλαδή ο ημερήσιος αριθμός επισκέψεων της ιστοσελίδας ανά επισκέπτη, όσο και ο μέσος χρόνος παραμονής των χρηστών στην ιστοσελίδα.
Η άνοδος της επισκεψιμότητας των σελίδων των ελληνικών πανεπιστημίων οφείλεται σε τρεις βασικούς παράγοντες:
(α) Στην εκτεταμένη χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και της τηλεσυνεργασίας γενικότερα από τους φοιτητές και το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό των Ιδρυμάτων. Σε ποσοστό που ξεπερνά το 90% τα μαθήματα λόγω της πανδημίας πραγματοποιούντο με ασύγχρονη και σύγχρονη τηλεκπαίδευση, ενώ και για τις εξετάσεις που κυμαίνονταν από 30 λεπτά έως και 3 ώρες οι φοιτητές παρέμεναν διασυνδεμένοι με τις εκπαιδευτικές πλατφόρμες των ιδρυμάτων (π.χ eclass) για να συμμετάσχουν και να αξιολογηθούν.
(β) Στο γεγονός ότι τα μέλη του διδακτικού και ερευνητικού δυναμικού των Ιδρυμάτων ανέπτυξαν και διένειμαν μέσω των δικτυακών τόπων χρήσιμο περιεχόμενο και υλικό για τα μαθήματα.
(γ) Στην αναζήτηση από το ευρύτερο κοινό ενημερωτικού υλικού, επιστημονικών δημοσιεύσεων και γενικότερα πληροφοριών που αφορούν τον COVID -19 και την αντιμετώπιση του.
Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η ιστοσελίδα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών η οποία βρίσκεται στην 1η θέση σε επισκεψιμότητα μεταξύ των ιστότοπων των 23 Ελληνικών Πανεπιστημίων και στην 72ηη θέση στην Ελλάδα έχοντας ανέβει 111 θέσεις σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020. Από τα διαθέσιμα στοιχεία φαίνεται ότι κάθε χρήστης επισκέφθηκε την ιστοσελίδα και τους συνδεδεμένους με αυτήν ιστότοπους του ΕΚΠΑκατά μέσο όρο 6,4 φορές την ημέρα παραμένοντας σε αυτή περίπου 6 λεπτά. Με βάση τα στοιχεία περίπου το 60% των επισκεπτών της ιστοσελίδας και των συνδεδεμένων με αυτή ιστότοπων του ΕΚΠΑ, επισκέφθηκαν και επισκέπτονται ξανά τους διαδικτυακούς του τόπους.
Οι ανωτέρω υψηλές επιδόσεις επισκεψιμότητας αποδεικνύουν το πλούσιο περιεχόμενο, τις υπηρεσίες και τη διαδραστικότητα της ιστοσελίδας του ΕΚΠΑ, η οποία φαίνεται ότι έχει κερδίσει το ενδιαφέρον των χρηστών και γενικότερα του κοινού, το οποίο αναζήτησε έγκυρο επιστημονικό περιεχόμενο, πληροφορίες και οδηγίες για την κατανόηση και αντιμετώπιση του COVID -19.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας, ο όγκος και η αλληλεπιδραστικότητα με το περιεχόμενο της αποτελούν σημαντικό κριτήριο αξιολόγησης σε σημαντικές παγκόσμιες κατατάξεις πανεπιστημίων, όπως για παράδειγμα της Webometrics.
Πίνακας 1:Επισκεψιμότητα Ιστοσελίδων Ελληνικών Πανεπιστημίων με βάση την ιστοσελίδα Alexa.com της Amazon
| Πανεπιστήμια | Θέση στην Ελλάδα Ιούλιος 2021 | Θέση στην Ελλάδα Δεκέμβριος 2020 | Θέση Παγκοσμίως Ιούλιος 2021 | Θέση Παγκοσμίως Δεκέμβριος 2020 | Ποσοστό μοναδικών επισκεπτών (%) Ιούλιος 2021 | Ποσοστό μοναδικών επισκεπτών (%) Δεκέμβριος 2020 | Δέσμευση (ημερήσιος αριθμός επισκέψεων ιστοσελίδας ανά επισκέπτη Ιούλιος 2021 | Δέσμευση (ημερήσιος αριθμός επισκέψεων ιστοσελίδας ανά επισκέπτη Δεκέμβριος 2020 | Μέσος Ημερήσιος Χρόνος (σε λεπτά της ώρας) Ιούλιος 2021 | Μέσος Ημερήσιος Χρόνος (σε λεπτά της ώρας) Δεκέμβριος 2020 |
1. | Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών | 72 | 183 | 11.613 | 10.856 | 39,7 | 33,3 | 6,4 | 6,41 | 5:58 | 7:22 |
2. | Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο | 95 | 210 | 17.002 | 15.675 | 15,8 | 16,8 | 7,1 | 6,03 | 7:47 | 8:08 |
3. | Πανεπιστήμιο Πατρών | 104 | 402 | 26.291 | 32.083 | 45,5 | 39,5 | 4,8 | 4,2 | 5:46 | 6:28 |
4. | Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης | 128 | 216 | 18.962 | 14.866 | 39,7 | 38,9 | 4,7 | 5,34 | 6:15 | 5:33 |
5. | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο | 155 | 600 | 32.560 | 35.587 | 33,5 | 36,7 | 6,7 | 5,1 | 5:29 | 5:18 |
6. | Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας | 214 | 771 | 56.679 | 64.451 | 29 | 26,5 | 6,3 | 8,7 | 13:56 | 11:45 |
7. | Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας | 216 | 583 | 46.802 | 47.514 | 42,8 | 33,1 | 4,5 | 4,5 | 3:58 | 5:27 |
8. | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής | 230 | 824 | 54.672 | 63.561 | 33,1 | 26,2 | 5,8 | 5,6 | 6:32 | 4:59 |
9. | Πανεπιστήμιο Κρήτης | 266 | 612 | 52.979 | 36.996 | 52,2 | 34,1 | 3,5 | 5 | 3:25 | 5:58 |
10. | Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης | 289 | 610 | 48.266 | 47.206 | 40,4 | 35,1 | 3,7 | 5 | 2:38 | 4:30 |
11. | Πανεπιστήμιο Αιγαίου | 308 | 524 | 45.589 | 38.246 | 26,8 | 28,3 | 5,5 | 6,5 | 7:52 | 7:29 |
12. | Πανεπιστήμιο Μακεδονίας | 344 | 684 | 65.151 | 55.951 | 36,5 | 36,8 | 5,8 | 4,8 | 5:07 | 4:24 |
13. | Πολυτεχνείο Κρήτης | 385 | 1.858 | 97.086 | 104.555 | 40,7 | 20,7 | 6,6 | 6,4 | 3:53 | 7:02 |
14. | Διεθνές Πανεπιστήμιο | 553 | 1,040 | 95.092 | 82.262 | 39,7 | 39,2 | 3,4 | 3,9 | 3:15 | 3:46 |
15. | Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο | 540 | 2.916 | 107.476 | 154.630 | 46,8 | 38,5 | 3.6 | 4,2 | 3:04 | 5:28
|
16. | Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων | 604 | 632 | 81.850 | 51.578 | 46,2 | 34,9 | 2,8 | 4,6 | 4:17 | 6:16 |
17 | Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών | 916 | 545 | 68.731 | 47.026 | 31,8 | 32,4 | 3,6 | 5,1 | 4:21 | 6:24 |
18 | Πανεπιστήμιο Πειραιά | <1000 | 650 | 74.072 | 48.862 | 39,8 | 35,8 | 4,1 | 5,1 | 3:02 | 5:33 |
19. | Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου | <1000 | 1.535 | 128.055 | 82.299 | 41,3 | 32,1 | 3,6 | 7,3 | 3:08 | 7:05 |
20. | Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο | <1000 | 950 | 142.067 | 70.341 | 24,6 | 21,7 | 5,9 | 6,7 | 6:37 | 7:05 |
21. | Ιόνιο Πανεπιστήμιο | <1000 | 1.177 | 159.483 | 132.354 | 20,2 | 31,4 | 5 | 4,6 | 4:37 | 5:33 |
22 | Πάντειο Πανεπιστήμιο | <1000 | 1.290 | 238.102 | 82.673 | 38,5 | 50,7 | 6,4 | 5,4 | 4:41 | 4:32 |
23. | Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών | <1000 | 4.282 | 240.161 | 193.494 | 70,2 | 50,2 | 2,1 | 3,3 | 2:08 | 4:43 |
Πηγή: Μηχανή Αναζήτησης Alexa.com